Pogosta vprašanja in odgovori

POGODBE IN PRITOŽBE

Kaj je prodajna pogodba in zakaj je pomembna?

Prodajna pogodba je pravno zavezujoč dogovor med prodajalcem in kupcem, ki določa pogoje prodaje določenega izdelka ali storitve. V njej so navedeni podatki o pogodbenih straneh, predmetu prodaje, ceni, načinu plačila, morebitnih garancijah ter prevzemu predmeta.

Pomembna je, ker nudi pravno varnost obema stranema. Jasno določa pravice in obveznosti ter služi kot dokazilo o transakciji.

Kaj je darilna pogodba in kdaj jo moram skleniti pisno?

Darilna pogodba je dogovor, s katerim ena oseba (darovalec) brezplačno prenese pravico ali premoženje na drugo osebo (obdarjenca), ta pa se z darilom strinja. Pisna oblika je obvezna, če darilo ni bilo izročeno takoj – na primer pri nepremičninah ali premičninah, kot so avtomobili.

Ali moram plačati davek na darilo?

Da, razen v določenih primerih. Davek ni potreben, če darilo prejme dedič prvega reda (npr. otrok, zakonec) ali če gre za premičnino vredno manj kot 5.000 €. V drugih primerih pa se davek odmeri po lestvici iz Zakona o davku na dediščine in darila (ZDDD).

V katerih primerih je mogoče darilno pogodbo preklicati?

Darilna pogodba se lahko prekliče zaradi:

• stiske darovalca (če ogroža njegovo preživetje),
• hude nehvaležnosti obdarjenca (če krši moralna načela),
• rojstva otroka po sklenitvi pogodbe (če darovalec prej ni imel otrok),
• smrti darovalca, če ni mogoče izplačati nujnih deležev dedičem.

Kako lahko lastnik zakonito odpove najemno pogodbo?

Lastnik lahko odpove najemno pogodbo v primeru hujših kršitev najemnika (npr. neplačevanje najemnine). Najprej mora poslati pisni opomin z rokom vsaj 15 dni za odpravo kršitve. Če najemnik ne ukrepa, lahko sledi odpoved s 60-dnevnim rokom.

Kdaj se pritožiti na prometni prekršek?

Na prometni prekršek se je smiselno pritožiti, kadar ste prepričani, da prekrška niste storili, če obstajajo napake v postopku (npr. niste bili voznik, meritve niso bile zanesljive, vročitev ni bila pravilna ali je obrazložitev prekrška pomanjkljiva). V teh primerih lahko vložite zahtevo za sodno varstvo v roku 8 dni od prejema plačilnega naloga ali odločbe.

Kdaj in kako se lahko pritožim na odločbo ZPIZ?

Na odločbo Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (ZPIZ) se lahko pritožite, kadar menite, da je bila vaša pravica do pokojnine, invalidnine, dodatkov ali drugih pravic napačno ocenjena ali neupravičeno zavrnjena. Pritožbo morate vložiti v roku 15 dni od prejema odločbe.

Pri pripravi bodite pozorni, da jasno navedete razloge za pritožbo, priložite ustrezne dokaze, natančno označite številko odločbe in vključite svoje osebne podatke.

Kdaj in kako se lahko pritožim na odločbo ZZZS?

Na odločbo Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) se lahko pritožite, kadar menite, da vam je bila neupravičeno zavrnjena pravica iz obveznega zdravstvenega zavarovanja (zavrnjena bolniška, zdraviliško zdravljenje ali medicinski pripomočki…)

Pritožbo morate vložiti v roku 5 delovnih dni od prejema odločbe. Naslovite jo na imenovanega zdravnika ZZZS, ki je odločbo izdal.

Na kaj moram paziti pri pritožbi?

Najpomembnejše – ne zamudite roka! V večini primerov imate 15 dni, pri ZZZS pa le 5 delovnih dni.

Pritožba mora biti popolna, jasna in imeti dokaze. Če niste prepričani, naj vam pomaga pravnik – napačna ali prepozna pritožba se zavrže!

Kdaj naj vložim tožbo in kdaj raje poiščem izvensodno rešitev?

Tožbo vložimo, ko spor ni rešen sporazumno – na primer pri kršitvah pogodb, odškodninah ali sporih z delodajalcem. Če pa je možen dogovor, priporočamo izvensodno rešitev (npr. opomin, mediacija), saj je hitrejša in cenejša pot.